четверг, 25 марта 2021 г.

17 способів випадкового розподілу учнів на групи

 

Кожен учитель, який використовує на заняттях груповий метод роботи, стикався з проблемою розподілу учнів на групи. Поділ сприймається дітьми емоційно, а часом, коли сама процедура не зрозуміла і не прийнята дітьми, викликає суперечки, виплеск негативних емоцій і втрату часу уроку.  Pedsovet  запропонував декілька дієвих способів.

Вибір способу поділу учнів на групи під час уроку може виходити з мети освіти груп, наприклад,

  • за рівнем успішності для розподілу і завдань різного рівня складності;
  • групи, у яких є учні різного рівня успішності, щоб діти допомагали один одному під час уроку. При цьому всі групи одного рівня;
  • групи, у яких діти дружні між собою або, навпаки, ворогують;
  • групи, об'єднані за темпераментом членів і т.д. 

Складніше неупереджено розділити дітей на групи незалежно від їх якостей і переваг. Поділ дітей випадковим чином можна організувати безліччю способів. Наведемо деякі з них.

Як розділити учнів на групи на уроці

  • по ряду парт у класі;
  • за номером варіанту (I і II варіант);
  • сусіди по парті;
  • по журналу (навпіл, через одного, парні-непарні і т. д.);
  • за статевою ознакою – хлопчики, дівчатка;
  • по порі року, коли народилася дитина (зима, весна, літо, осінь);
  • за датою народження (парне, непарне число);
  • за першою літерою імені або прізвища (голосні – приголосні, дзвінкі – глухі й ін. – актуально для уроків мови);
  • розрахунок за номерами (перший-другий-третій і т. д.). Розрахунок робиться виходячи з потрібної кількості груп (а не числа учасників у групах);
  • за допомогою лічилки; 
  • за жеребом. У кошику можуть перебувати:
    • листочки різного кольору – команди червоних, жовтих, синіх;
    • предмети, заздалегідь покладені учням (учні по черзі витягують предмети і діляться на групи потрібного складу, наприклад, один учень, витягуючи чийсь предмет, знаходить собі пару);
    • геометричні фігури – команди квадратів, трикутників, кіл тощо (актуально для уроків математики);
    • зображення тварин – команди птахів, риб, ссавців або травоїдні, хижаки (для уроків біології);
    • зображення рослин – команди дерев і чагарників, хвойних і листяних дерев (для уроків біології та навколишнього світу);
    • назви або зображення країн, міст, географічних об'єктів – команди європейців, азійців, африканців або ж команди озер, гір, річок (для уроків географії та навколишнього світу);
    • а також ряд інших термінів і понять для кожного предмету.
  • Сегментація кола: учитель стає в центрі класу і подумки з дітьми проводить його діаметр. Таким чином, діти можуть розділитися на 2 рівні групи. Можна зробити більше число сегментів для отримання іншої кількості груп. Даний спосіб можна використовувати на уроках математики.
  • Зовнішні ознаки дітей: колір одягу, рюкзаків, наявність краваток, годинників, шпильок, прикрас та ін. Наприклад, команда тих, у кого щоденник лежить на столі, і тих, у кого не лежить.
  • Постріли очима. Учасники стають у коло, опускають очі. За командою вчителя діти піднімають очі, шукаючи свою пару. Якщо очі зустрілися, то утворилася пара, вона виходить з кола. Шляхом декількох повторень клас поділяється на пари (повинно бути парне число учнів).
  • Лідери. Учитель може попросити лідерів майбутніх груп обрати собі членів команди. Кожен лідер по черзі називає того учня, якого хоче бачити у своїй команді (за бажанням лідер може дозволити вже обраним учням назвати тих, кого вони хочуть бачити в цій команді), поки весь клас не буде поділений на команди.
  • Мозаїка. Дітям видаються частини тексту або зображення, і вони повинні знайти дітей, у яких є інші частини цього тексту або зображення. Надалі цей текст або зображення можна обіграти (наприклад, цитату на уроці літератури або історії; зображення – на уроці образотворчого мистецтва або будь-якому іншому).
  • Ролі, переваги. Наприклад, учитель заздалегідь пропонує кілька варіантів і кожна дитина вибирає той, якому надає перевагу (Англія, Франція, Росія, Японія; Схід, Захід, Північ, Південь; банан, груша, яблуко, ківі; Л. М. Толстой, Р. Р. Толкін, О. Бєляєв і т. д.).

Звичайно, можна ділити учнів на групи і за бажанням, однак у навчальних цілях краще розбивати учнів на різні за складом групи, а з урахуванням числа учнів у класах, склади груп можуть бути завжди різними та несподіваними.

Діти довіряють випадку і менше чинять опір небажаним для себе зв'язкам з іншими учнями. Бажання перемогти, дух суперництва та змагальності все-таки пересилює, і вони вчаться налагоджувати зв'язки, працювати в команді, працювати на результат. Робота в групах дає можливість показати себе не тільки сильним учням, але і слабким, а також дозволяє сором'язливим, замкнутим дітям, дітям із заниженою самооцінкою поспілкуватися з іншими дітьми і, можливо, навіть подружитися з кимось.

Проблеми поділу на групи

Однак при поділі дітей на групи є і проблема: у класах бувають діти, яких ніхто не хоче брати у свою групу. Учитель зобов'язаний не залишати ситуацію на самоплив, а обіграти ситуацію виключно в позитивному ключі. Наприклад, залишилася одна дитина, яку ніхто не взяв до себе в команду. Можна заздалегідь скласти такі правила, що зайвий учасник як привілей дістанеться тій команді, яка виграє в боротьбі за нього, тобто кожна команда висловить свої аргументи, чому цей учень повинен бути у складі цієї команди. Учень вступає в команду, що перемогла (тут діти забувають про свої уподобання і піддаються бажанню перемогти). В особливих випадках учителю потрібно виключити варіанти розподілу на групи, коли учні приймають рішення.

З поділом дітей на групи також пов'язані й інші проблеми організаційного характеру. Спочатку діти можуть чинити опір, сперечатися, витрачати надто багато часу і т. д., але завдання вчителя, по-перше, чітко визначити правила поділу на групи, по-друге, поступово вчити дітей цьому. Чим частіше на уроках ви будете використовувати групові методи роботи, тим охочіше і швидше діти будуть групуватися на наступний раз, вважаючи це просто етапом уроку. Щоб уникнути організаційних труднощів, учителю слід:

  • озвучити і узгодити з дітьми правила роботи в групах;
  • стежити за дотриманням правил усіма учасниками, припиняти зайві невдоволення та вираз емоцій, направляти розмови в позитивне русло;
  • ставити чіткі і зрозумілі часові рамки, стежити за регламентом (наприклад, поставити в класі пісочний годинник або вивести годинник на екран, щоб усі діти мали можливість бачити час);
  • приділяти особливу увагу дітям-ізгоям, дітям з особливими освітніми проблемами, новеньким та «важким» дітям.

Дійсно, з розподілом дітей на групи пов'язані деякі проблеми і, можливо, учителі зазнають невдачі, але з часом, якщо вчитель буде працювати систематично, він обов'язково відчує клас, дітей, і навчиться створювати групи на льоту.

Джерело: ОсвітаНова


Комментариев нет:

Отправить комментарий