🔺 Піраміда Ділтса, або піраміда логічних рівнів Роберта Ділтса - це концепція, що допомагає зрозуміти сенс дій людини (або компанії) на різних рівнях.
3 ПРИНЦИПИ ПІРАМІДИ ДІЛТСА
✅ Жодна проблема не вирішується на тому рівні, де вона виникла. Як правило, щоб виправити поведінку, необхідно внести корективи на рівні або здібностей, або оточення чи навіть місії.
✅ Щоб знайти контакт із іншою людиною, спілкуватися з нею слід на тому рівні, на якому вона спілкується з вами
✅ Будь-які зміни на верхньому рівні впливають на нижній, і навпаки. Коли в людини змінюються цінності, вона змінює своє оточення, поведінку і шукає нові способи досягнення своїх цілей. Змінюючи оточення, людина поступово переймає цінності нового оточення.
ПРАКТИЧНА РОБОТА:
✔ Накресліть свою піраміду, розділіть її на 6 секторів (як на картинці до допису).
✔ Поруч з зображенням піраміди або на окремому аркуші запишіть відповіді на питання до рівнів.
✔ У кожен сектор піраміди запишіть основну узагальнюючу думку щодо вашого персонального рівня і свій висновок. Наприклад, "Оточення: спонукає до зросту/заважає розвитку, знайти кола за інтересами, змінити обстановку у кабінеті/домі, попрацювати над стосунками з... тощо".
✔ Зробіть арт-терапевтичну вправу по завершенню роботи (рекомендація в кінці допису).
🟢 І рівень. ОТОЧЕННЯ
"Що я маю?", "Де я перебуваю?", "Хто і що мене оточує?"
В основі піраміди лежить середовище проживання людини. На цьому рівні є все те, що нас оточує: умови життя, люди, з якими ми контактуємо, місце, де ми живемо, що ми зазвичай бачимо, чуємо. Це стосується всіх аспектів життя: матеріальних благ, можливостей, сім'ї.
🟡 Питання до рівня:
✔ Яка у мене робота/бізнес (навчання)? Який мій дохід?
✔ Хто мої друзі? Які у мене стосунки з близькими, родиною?
✔ Що на цьому рівні потребує моєї уваги, поліпшення?
✔ Які кроки до поліпшення я уже можу зробити та який подальший план скласти?
🟢 ІІ рівень. ПОВЕДІНКА, ДІЇ
"Що я роблю?", "Чим займаюся?"
Тут наші дії чи бездіяльність, результати. Цей рівень - це реакція на перший - обставини, середовище проживання.
Результативність і мотиви людини визначають дії, які вона звикла здійснювати та спосіб взаємодії з іншими людьми. Ви можете зрозуміти щось щодо своєї реальності в тому разі, якщо поставите собі запитання про особисті дії і бажані результати.
🟡 Питання до рівня:
✔ Що я роблю на своєму місці (в роботі, стосунках)? Що роблять інші люди з мого оточення?
✔ Чи відповідають мої реальні, а не гіпотетичні дії очікуванням (щодо стосунків, роботи, фінансового рівня тощо)?
✔ Які дії, способи комунікації заважають мені досягати бажаного, а які є ефективними?
✔ Які дії я уже можу зробити для поліпшення ситуації, а які спланувати на майбутнє?
🟢 ІІІ рівень. ЗДІБНОСТІ
"Що я вмію?", "Як я обираю?", "Як я можу впливати на світ?"
Цей рівень стосується стратегії. Він визначає досвід і навички людини, а також її пріоритети, внутрішній ресурс і вміння ним користуватися. На цьому рівні можна розібрати свої установки, які заважають рухатися у своєму розвитку у різних сферах життя.
Людина визначається з тим, на що здатна, це про здатність до розширення і застосування здібностей і навичок для вирішення життєвих питань.
🟡 Питання до рівня:
✔ Якими особливими навичками, талантами я володію? Як застосовую їх у різних сферах життя?
✔ Як я ставлюся до людей із мого оточення? Як я проявляюся у стосунках?
✔ Які навички я маю освоїти, які здібності, таланти розвинути для досягнення бажаних результатів?
✔ Які кроки я уже можу зробити у цьому напрямку та який подальший план розвитку скласти?
🟢 IV рівень. ЦІННОСТІ ТА ПЕРЕКОНАННЯ
"Що для мене важливо?"
У кожної людини є певні власні внутрішні правила, принципи, установки (свідомі чи несвідомі) які визначають її вчинки та життєвий стиль.
Цінності та переконання, як правило, формуються сім'єю, авторитетними людьми, культурним оточенням. На цьому рівні розкриваються шаблони і стереотипи сприйняття, які не дають отримати бажане.
🟡 Питання до рівня:
✔ Чому я займаюся тим, чим займаюся?
✔ На кого із мого оточення мені хотілося/хочеться бути схожим? Який стиль життя цієї людини?
✔ Що для мене є цінним у житті (складіть список із 5-10 ваших цінностей)? Наскільки мої цінності реалізовані та співпадають із способом життя (у роботі, стосунках тощо)?
✔ Які із моїх цінностей потребують уваги на даному етапі життя? Які перші кроки я уже можу зробити для того, щоб мій спосіб життя відповідав моїм цінностям та який подальший план скласти?
🟢 V рівень. ІДЕНТИЧНІСТЬ, ОСОБИСТІСТЬ
Хто я? Що мною рухає?
До цього рівня належить самооцінка, самоцінність особистості, усвідомлення свого місця та ролі у світі. Це може включати як ототожнення себе з професією, сімейним станом, релігією тощо, так і охоплювати особистість вцілому.
Усі люди різні: навіть люди, які виховані в однаковому оточенні, мають однакову освіту, схожу шкалу цінностей. Самоідентифікація - важливий чинник успіху в житті.
🟡 Питання до рівня:
✔ Хто я? Ким я себе вважаю? Запишіть 5-10 іменників про себе.
✔ Яка моя суть і роль у професії, спільноті, стосунках тощо?
✔ Чи співпадає моє самосприйняття (реальне або бажане) з ролями, способами прояву у професії, спільноті, стосунках?
✔ Які кроки до особистісного самовираження/розвитку я уже можу зробити, щоб зберігати вірність власному "Я" і бути в доброму стосунку зі світом?
🟢 VI рівень. МІСІЯ
Заради чого я живу? Що я хочу лишити після себе?
Це найвищий рівень, який стосується сенсу життя і направлений на надособистісні орієнтири людини. Це може бути ставлення до життя і смерті, духовні устремління і цілі, не обмежені лише матеріальними рамками.
Цей рівень допомагає усвідомити важливість і цінність конкретної людини в масштабах світу. Наприклад, японські компанії базуються на засадах цінностей і місії, яка буде актуальною і через 100-200 років.
🟡 Питання до рівня:
✔ Чи бачу я сенс у тому, чим займаюся? Яка моя місія? Який внесок я роблю/збираюся зробити у світ?
✔ Куди і з ким я йду у своїй місії? Чи існують спільноти, які мають таку ж місію? Чи належу я до такої спільноти?
✔ Які зовнішні та внутрішні духовні опори я маю, щоб нести свою місію? Що дає мені наснаги та відчуття сенсу життя?
✔ Що уже зараз я можу зробити та який подальший план скласти, щоб відчувати вищий сенс свого життя (у стосунках, професії тощо)?
🔵 Модель піраміди Ділтса вибудувана таким чином, що кожне наступне запитання розкриває причинно-наслідкову закономірність. За цією схемою ви зможете прослідкувати, на якому рівні знаходиться проблема і давати туди фокус роботи.
🎨 Для додаткового арт-терапевтичного ефекту попрацюйте у техніці "Колаж"
🌿 До кожного рівня підберіть картинки, які вам подобаються та відповідають бажаній ситуації.
🌿 З'єднайте фрагменти з кожного рівня у одну картину (можна скористатися онлайн-програмами або зробити вирізки з журналів)
🌿 Дайте назву картині. Запишіть девіз-побажання.
🌿 Для натхнення готову роботу можна повісити на стіну чи поставити на заставку.
Цікавого вам дослідження та саморефлексії 🌿
Джерело:Психологічний практикум, питання для саморефлексії: Анна Паливода - аналітично орієнтована психологиня, кризова консультантка
Інкурсія
психологічна підтримка#психологія #інкурсія #сенс_життя #піраміда_ділтса #мотивація
Комментариев нет:
Отправить комментарий